zaterdag 5 september 2015

Het Coca-Cola dilemma

Marktleiders hebben altijd meer uit leggen. Vanwege hun omvang houdt de consument ze sneller en meer verantwoordelijk. De ontwikkeling dat consumenten steeds kritischer en welbespraakter worden levert daarom problemen op voor bedrijven die moeite hebben met openheid. Dat geldt zeker als hun core business een product betreft dat niet allen niemand nodig heeft,  maar dat bovendien zwaar onder vuur ligt als veroorzaker van obesitas en alle bijbehorende problemen.


Coca Cola is in dit geval al een tijdje de 'sitting duck' waar iedereen zijn pijlen op kan richten. Het bedrijf probeert, na manipulatie van verschillende wetenschappelijke onderzoeken, inmiddels zijn goede wil te tonen, komt met kleinere verpakkingen, een gezondere, 'groene' colavariant, start gezondheidsprogramma's en heeft nu zelfs bij monde van de CEO excuses aangeboden. Allemaal toe te juichen en misschien gaat het zelfs helpen. 

Nieuwe werkelijkheid

Maar wat als je product gewoon niet meer past bij de werkelijkheid? Nu de suiker in de ban is en kritische consumenten steeds beter kijken wat er in hun lijf gaat, is frisdrank niet meer zo vanzelfsprekend. In datzelfde plaatje past de verminderde omzet van McDonalds. Het bedrijf, dat zichzelf de laatste jaren zo omzichtig een groen imago heeft aangemeten heeft de belangrijkste consumentenbeweging niet op tijd gesignaleerd: gezond eten. 
Hebben andere fastfoodfabrikanten hier ook last van? Jazeker, maar minder, omdat mensen marktleiders meer associĆ«ren met alles wat slecht was in het verleden. Het is mooi voorbeeld van de wet van de remmende voorsprong. Gegroeid in de oude situatie en daarmee veroorzaker van het probleem, krijg je als bedrijf geen vertrouwen meer in de nieuwe werkelijkheid. 
Verandering van het onbetrouwbare imago vergt meer dan een nieuwe menukaart of wat goodwillacties. In de kern van het bedrijf moet iets veranderen waardoor ze daadwerkelijk deelnemen aan de oplossing. Communicatie moet in dienst staan van de goede intenties, niet andersom. Dat is de enige manier waarop we de boodschap van bedrijven als McDonalds en Coca Cola in de toekomst nog serieus kunnen nemen. 

Meer lezen 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten